3 enkle veje til at få mindfulness ind i din dag

 

“The present moment is filled

with joy and happiness.

If you are attentive, you will see it”

Thich Nhat Hahn

 

Mange tror at mindfulness handler om at sidde i stilhed og meditere. magnolia2

Og det gør det også.

Men mindfulness er mere end det.

Mindfulness er en måde at være til stede i livet på.

Med nærvær, åbenhed og venlighed.

Mindfulness er at være bevidst opmærksom på dét, der er lige nu – dét du er i gang med eller dét, du oplever lige i dette øjeblik.

Og vigtigst af alt handler det om at være opmærksom uden at dømme.

Det er nok det sværeste ved mindfulness, fordi vi nærmest er programmeret til at dømme, vurdere og analysere vores oplevelser, andre mennesker og os selv.

Og det er noget vi gør mange gange dagligt.

Hvis vi gerne vil i gang at leve livet med mere nærvær, venlighed og accept, så er det ofte lettest at begynde med praktiske hverdagsaktiviteter, som hjælper os med at sætte tempoet ned og komme til stede i nuet.

Du vil opleve at dit stressniveau falder mærkbart, når du er til stede med det du gør og du vil føle dig mere i live og godt tilpas.

1. Åben dine sanser

Start med at åbne dine øjne for alt at det smukke, der findes lige omkring dig.

Læg mærke til vejrets og årstidernes skiften.

Og kig efter alle de små ting, der gør dig glad.

Lyt til noget fantastisk musik, der løfter dit humør.

Nyd et måltid i ro og med langsomhed, så du får alle smagsnuancerne med.

Giv et kram og mærk hvor godt det føles.

Kom ud i naturen og indånd dens mange dufte.

2. Kom til stede i din krop

En af de enkleste måder at komme til stede i nuet på er ved at mærke din krop.

Når du er stresset og anspændt, så glemmer du alt om kroppen og det betyder at dine muskler bliver anspændte og din vejrtrækning bliver  hurtig og overfladisk.

Når du er anspændt er det umuligt at skabe et rummeligt og åbent sind.

Lav et kropsligt ”check in” nogle gange hver dag: hvordan føles kroppen? spænder du i skuldrene, i kæberne eller andre steder? hvad mærker du ellers? og hvad med dit åndedræt? trækker du vejret dybt ned i lungerne? eller sidder det højt i brystet?

3. Mød dig selv og verden med et åbent og venligt sind

Læg mærke til hvor tit du dømmer ting som ”gode” eller ”dårlige”.

For det meste sker det ubevidst.

Men når du begynder at blive bevidst, vil du opleve hvordan du dømmer stort set alle dine oplevelser i hverdagen: dig selv og dine handlinger, mennesker du møder, situationer, du befinder dig i osv.

Når vi ubevidst forfalder til konstant kritisk  vurdering, så rammer det ofte os selv negativt.

For jo hårdere vi dømmer andre, jo hårdere dømmer vi i virkeligheden os selv.

Så prøv nu i løbet af din dag at lægge mærke til, hvornår ”din dømmende side” kommer op i dig.

Og beslut dig for i stedet at møde situationen med et åbent sind. Sig f.eks. til dig selv ”det er som det er lige nu”, ”det er ok som det er” eller “jeg er helt ok som jeg er“.

Skab tid og rum til at praktisere en eller flere af disse mindfulness aktiviteter hver dag i de næste uger. Og læg mærke til den forskel det gør for din følelse af velvære i krop og sind.

 

 

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive offentliggjort. Krævede felter er markeret med *