Bliv ven med dit vidunderlige åndedræt…

 

 

Breathe!

You are alive…

Thich Nhat Hahn

 

Den enkleste vej til mindfulness er helt enkelt ved at trække vejret med fuld opmærksomhed på dit åndedræt. En indånding og en udånding af gangen.

Du bringer nærvær og dybde til åndedrættet. Tanker, bekymringer og to-do-lister træder i baggrunden for en stund. Og du føler dig lidt mere rolig og afslappet.

At trække vejret er for de fleste bare noget der sker helt af sig selv – og derfor tager vi det ofte for givet.

Men når vi er stressede bliver åndedrættet hurtigere og mere overfladisk og det kan forstærke følelsen af anspændthed og manglende energi og koncentration.

I mindfulness handler det helt enkelt om at observere dit åndedræt og bare følge åndedrættets naturlige rytme uden at ændre noget. Når du træner mindfulness vil du ofte opleve at dit åndedræt af sig selv bliver langsommere og dybere.

Forskning bekræfter, at stressniveauet reduceres, når vi trækker vejret med fuld opmærksomhed. Det påvirker det parasympatiske nervesystem – kroppens afslapningssystem, der får os til at slappe af og stoppe med at udskille adrenalin. I denne tilstand bliver pulsen rolig og åndedrættet langsommere.

Prøv denne øvelse lige nu og mærk kontakten til dit åndedræt:

  • Vend opmærksomheden mod dit åndedræt.
  • Læg mærke til hvor i kroppen du mærker åndedrættet mest. Måske er det ved næseborene, måske i brystkassen eller måske i maven.
  • Sid et øjeblik og bare mærk dit åndedræt, der bevæger sig ind i kroppen og ud af kroppen igen.
  • Mærk åndedrættet. Mærk fornemmelserne i kroppen.
  • Hav en åben og venlig attitude. Glem alt om du nu gør det rigtigt eller forkert.
  • Du er i live! Du trækker vejret!
  • Mærk åndedrættet. Mærk kroppen. Og lad alt andet flyde forbi.

Lad åndedrættet være din bedste ven i det daglige, en ven som du altid kan ty til, når bølgerne går højt omkring dig og stressniveauet stiger.

Held og lykke med at styrke venskabet med dit åndedræt!

Kærlig hilsen
Natalina
Mindful:Moment

PS
Og hvis du har lyst til at træne bevidst nærvær og åndedrætsmeditation, så kom med på et mindfulness kursus og træn sammen med andre. På mandag den 6. maj starter endnu et 4 ugers Mindfulness kursus for særligt sensitive og den 10. juni starter Mindfulness fordybelse en gang om måneden for dig der vil udvikle din mindfulness praksis og have støtte og inspiration til din daglige træning.

Fra en personlig vinkel

Jeg har selv særligt fokus på mit åndedræt for tiden. Jeg er startet på et behandlingsforløb for mine smerter i lænden, som nu har plaget mig i lang tid. Og min behandler fortæller mig, at mit åndedræt slet ikke er så dybt som jeg troede. Der er plads til forbedring! Mine smerter i hverdagen er en kronisk stresstilstand, som forhindrer mig at trække vejret helt naturligt.

Så jeg øver mig i blidt og uanstrengt at trække vejret dybere. Det højst interessante er at jeg kan mærke at det dybe åndedræt også hjælper på mine spændinger i ryggen, så åndedrættet er i sandhed min ven og hjælper mig på vej mod en sundere ryg.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive offentliggjort. Krævede felter er markeret med *