FAQ om mindfulness

Fordybelse

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Hvad er mindfulness?

Mindfulness er i al sin enkelhed en række mentale og fysiske teknikker proofread my essay og en tilgang til livet, som hjælper med at reducere fysiske og psykiske gener og forbedre følelsen af velvære.

Hvorfor træne mindfulness?

Mange af os lever et liv med mange gøremål, bolde i luften og alenlange to do-lister. I tankerne er vi allerede på vej videre til næste opgave eller næste punkt på listen. Og hvis ikke vi er i gang med at glæde os eller bekymre os om fremtiden, så er vores tanker ofte beskæftiget med ting eller begivenheder i fortiden, som vi enten mindes med glæde eller sorg.

Når du træner mindfulness lærer du at komme til stede i nuet og være bevidst nærværende.

Der er dokumenteret mange gode virkninger af mindfulness, men du må prøve det på egen krop for virkelig at blive overbevist om at det er værd at investere tid og ressourcer i en daglig mindfulness praksis.

Derfor tøv endelig ikke med at deltage i vores introduktionsaften om mindfulness.

Hvordan praktiserer man mindfulness?

Helt konkret handler mindfulness at være til stede i nuet med fuld opmærksomhed uden at dømme eller vurdere. Man taler om at man skal være med det, der er lige nu og her uden at dømme eller vurdere.

Når du er mindful, er du bevidst opmærksom på, hvad du tænker, føler og sanser (ser, hører, lugter og smager) lige i dette øjeblik

Mindfulness trænes gennem i daglig meditationspraksis, hvor du bliver stille med dig selv og fuldt opmærksom på det der er lige nu.

Uformel mindfulness trænes, når du udfører aktiviteter i det daglige, ghostwriter seminararbeit fx hænger vasketøj op, tømmer opvaskemaskine etc. med fuld opmærksomhed.

I dagligdagen kan du helt konkret kan du altid altid vælge at være til stede med det du er i gang med lige nu, f.eks. når du spiser din mad, når du udfører en arbejdsopgave, når du taler med dine børn, når du tager dig en tiltrængt pause uden afbrydelser af telefon, emails, fjernsyn etc.

Hvad lærer man på et 8 ugers grundkursus i mindfulness?

Det 8 ugers grundkursus i mindfulness er baseret på det anerkendte stressreduktionsprogram udviklet af den amerikanske læge dr. Jon Kabat-Zinn fra Massachusetts Medical School. En række videnskabelige undersøgelser har dokumenteret kursets positive effekt på en række lidelser lige fra stress til depression, angst og kroniske smerter.

Programmet består af 8 ugentlige 2½ times sessioner samt en hel dag i stilhed og fordybelse.

Kurset kombinerer mindfulness meditation praksis med enkle mindfulde strækøvelser. Dialog og refleksion i gruppen og daglig praksis af øvelser hjemme imellem sessionerne er med til at fremme integration af en personlig mindfulness praksis.

Hvilken virkning kan jeg forvente af mindfulness?

Der er forsket rigtig meget i effekten af mindfulness og resultaterne er meget interessante.

Mennesker, der har en regelmæssig mindfulness meditationspraksis oplever:

Færre fysiske og psykiske gener
Øget evne til at slappe af
Bedre evne til at håndtere fysisk eller følelsesmæssig smerte
Højere energiniveau og større livsglæde Forbedret selvværd
Evne til mere effektiv håndtering af både kortvarig og længerevarende stress

Kilde: Center for Mindfulness in Medicine, Health Care, and Society, University of Massachusetts Medical School

Hvorfor er det vigtigt med en daglig meditationspraksis?

Forskning viser at det er med mindfulness som med andre livsstilsændringer – det virker kun hvis du gør det! Motion, kostændring eller meditation – enhver livsstilsændring kræver at du er er konsistent for at opnå resultater.

Det er vanskeligt at sige hvor lang tid du skal meditere om dagen – og det er sikkert også forskelligt fra menneske til menneske, hvor meget der skal til for at opnå resultat. En amerikansk kardiolog Herbert Benson fra Harvard fandt ud af at mennesker der mediterede 2 gange 20 minutter om dagen opnåede et betydeligt fald i blodtrykket.

Alt i alt må man nok antage at det vigtige ikke er antallet af minutter om dagen, men snarere at man har en regelmæssig daglig meditationspraksis og ikke kun gør det en gang imellem.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive offentliggjort. Krævede felter er markeret med *