Tag en pause fra livet på automatpilot – og mærk nærværet i nuet!

Har du nogensinde oplevet, at du var på vej et sted hen og ankom til dit mål uden at du overhovedet havde lagt mærke til vejen derhen? Eller at du satte dig til bords for at spise et måltid mad og bagefter opdagede at du var så optaget af at snakke, se tv, tale i telefon eller læse et blad, at du slet ikke kan huske hvad du spiste eller hvordan det smagte?

Selvfølgelig har du det! Vi oplever alle fra tid til anden ikke at være mentalt til stede – det er det vi kalder ”mindlessness” eller at køre på automatpilot.

Hvis vi lader vores liv køre på automatpilot over længere tid, kan det have negative konsekvenser. Resultatet kan være at vi går glip af nogle virkelig værdifulde øjeblikke eller ignorerer vigtige input om vores liv, vores relationer og endda om vores helbred. De ydre tegn kan vise sig som stress og andre fysiske og psykiske symptomer.

Et vigtigt middel til at standse automatpiloten er at praktisere mindfulness. Vi har alle evnen til at være nærværende og til stede i nuet. Alt hvad der kræves er, at vi bliver opmærksomme på dette øjeblik og tillader os selv at være med det der er lige her og nu.

Når du er mindful, er du bevidst opmærksom på, hvad du tænker, føler og sanser (ser, hører, mærker, lugter og smager) lige i dette øjeblik.

Helt praktisk og konkret kan du altid vælge at være til stede med dét, du er i gang med lige nu, f.eks. når du spiser din mad, når du udfører en arbejdsopgave, når du taler med dit barn, når du tager dig en tiltrængt pause uden afbrydelser af telefon, sms’er/e-mails, fjernsyn etc.

Øvelsen går ud på at du koncentrerer dig 100 % om at det du er i gang med, mens du gør det. Når du åbner op for alle sanseindtryk, så bliver den uendelige strøm af tanker skubbet i baggrunden – og du er TIL STEDE I NUET som det udfolder sig LIGE NU OG HER.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive offentliggjort. Krævede felter er markeret med *